Niesamowite właściwości herbaty

Jednym z najczęściej pojawiających się napojów w polskich domach jest herbata. Nikogo nie powinno to jednak dziwić, gdyż jej niesamowity smak i aromat potrafią na chwilę zatrzymać czas. Napar ten towarzyszy nam podczas spotkań z bliskimi i nadaje magii każdej rozmowie. Sięgamy po niego również w samotności, gdy chcemy wyrwać się z ciągłego biegu i zrelaksować. Korzyści płynących z picia herbaty, tak naprawdę jest znacznie więcej.

Herbata jako doskonałe źródło energii

W chwilach, gdy dopada nas senność, zwykle sięgamy po kawę lub napoje energetyczne. Jednocześnie zapominając, że herbata również działa pobudzająco. Warto więc przypomnieć, że zawiera ona herbacianą kofeinę, zwaną teiną. Za sprawą tej substancji stymulowany jest centralny układ nerwowy, dzięki czemu, łatwiej jest nam przystąpić do pracy umysłowej. Oczywiście senność i znużenie również znikają po wypiciu naparu, jednak na działanie musimy poczekać nieco dłużej niż po spożyciu kawy. Aczkolwiek warto, gdyż w przypadku teiny, pobudzenie utrzymuje się dłużej.

Herbata jako źródło zdrowia

Poza walorami smakowymi i sposobem na orzeźwienie, herbata posiada także wiele właściwości leczniczych:

  • wspomaga pracę układu sercowo-naczyniowego;
  • obniża ciśnienie tętnicze krwi;
  • zmniejsza stężenie cholesterolu we krwi;
  • za sprawą wolnych rodników, zapobiega starzeniu się komórek;
  • reguluje pracę przewodu pokarmowego;
  • zapobiega powstawaniu kamieni moczowych.

Umiar jest najważniejszy

Mimo wielu korzyści płynących z picia herbaty, należy zachować ostrożność. Zarówno kofeina zawarta w kawie, jak i w herbacie, może być dla nas szkodliwa. Jej nadmiar powoduje bowiem lęk, niepokój oraz rozdrażnienie. Może również dojść do zaburzeń rytmu serca, a także do utraty dużej ilości wapnia z organizmu, co skutkuje rozwojem osteoporozy. Nie trzeba całkowicie rezygnować z kofeiny, aby uniknąć  negatywnych skutków. Wystarczy jedynie zachować umiar i nie wykraczać poza dawkę czterech filiżanek kawy dziennie. Jeśli chodzi o herbatę — nie przekraczajmy ośmiu filiżanek. Unikajmy także innych źródeł kofeiny, np. napojów energetycznych, coli.

Współpraca: Czas na herbatę